چرا ناصر تقوایی فیلم نمی‌سازد؟

بعضی از افراد هستند که همه, آنها را به استادی در حرفه و تخصصشان می شناسند، هر جا می روند برایشان تا کمر خم می شوند، اما هیچکس شرایط کار کردن آنها را فراهم نمی کند .

بسیاری از بازیگران، فیلم نامه نویسان ،کارگردان ها و اهالی موسیقی و تجسمی از این دسته اند..

هر دولت و هر رئیس جمهور و وزیری هم که می آید از آنها مایه می گذارد و این که:” تلاش می‌کنیم تا شرایط کار کردن آن‌ها را فراهم کنیم” و از این دست حرف‌ها.. اما چهار سال و هشت سال آنها هم تمام می شود و هیچ …

نه خانی می آید و نه خانی می رود .

کاری به آنها که مشکلات امنیتی و حراستی و سیاسی و اقتصادی و… دارند ندارم .بحث من درباره‌ی اساتیدی است که هیچ مشکلی ندارند و کار نمی کنند.از نمونه این اساتید هم یکی ناصر تقوایی است .یکی از فیلمسازان مولف کم‌نظیر سینما که باید کلی زمان بگذارم تا دوباره یکی مثل او بیاید.. ناصر تقوایی دستی برآتش داستان داشته. در جوانی داستان را به غایت آموخته و تجربه کرده راه نمایش را تا آخر رفته و در نهایت رسیده است به نوشتن و ساختن فیلم و سریال. دستپخت های او هم عالی بوده‌اند. از… تا… و از فیلم…. تا فیلم…همه از بهترین فیلمها و سریال ها بوده اند..یکی از بهترین سریالهای اوایل انقلاب هم که همچنان دیدنی است سریال کوچک جنگلی است که قرار بود تقوایی کارگردانش باشد . می‌گویند او همه کارهای سریال را کرده بود و حتی به شوخی می گویند که نعل اسب ها را هم زده بود که کار را از او گرفتند و به کارگردان دیگری دادند. اما با این اوصاف چرا آدمی با این درجه از استادی کنار گذاشته می‌شود و همه از او فقط استفاده موضعی و ابزاری کرده اند؟ چرا او ۲۰ سال است که دیگر فیلم نمی سازد؟ برای رسیدن به جواب این سوال همه آنچه که درباره عادت های او و شرایط جسمی تقوایی شنیده‌اید را بریزید دور…همه بهانه است و یاوه…

همین حالا بهترین و درجه یک ترین اساتید سینمایی دنیا هزار و یک جور اعتیاد و مشکل جسمی دارند و کارشان را هم انجام می‌دهند و هر سال بهترین جوایز را برای کشورشان به ارمغان می برند.

ناخدا خورشید. ناصر تقوایی. کارگردان

هر چند که صدالبته این عادت ها روی جسم و ذهن افراد تاثیرات منفی می‌گذارد و چه بهتر که وقتی یکی خوراک هنری به جامعه می دهد خودش هم جسم سالمی داشته باشد اما این دلیل کنار گذاشتنش نمی شود. واقعیت چیز دیگری است. واقعیت این است که عیاری اهل سری دوزی نیست. حتی اگر فیلمش فقط دوتا بازیگر و ۴ تا لوکیشن داشته باشد و حتی اگر همان فیلم را کارگردان های دیگری فوق فوقش در ۳ ماه بسازند عیاری، برای ساختن آن یکسال کار میکند. دلیلش هم ربطی به جسم و توان و… ندارد. دلیلش این است که عیاری وسواس و حساسیت دارد و دلش می خواهد خروجی کارش کمترین عیب و ایرادی نداشته باشد..او آنقدر روی جزئیات صحنه ،دیالوگ یا دکور و گریم و همه چیز حساس است که اجازه نمی دهد کوچکترین مشکلی در اجزای فیلمش وجود داشته باشد. طبیعی هم هست که با این حساسیت، او چهار برابر فیلمسازان دیگر زمان می‌خواهد برای ساختن یک فیلم و طبیعتاً این بلند شدن زمان مستلزم صرف هزینه خواهد بود. اما در عمل فیلمساز هایی که همان فیلم را ۱ ماه و ۲ ماه میسازند فقط فیلمی می سازندکه ضعیف متوسط یا خوب است و در بهترین حالت در جشنواره فیلم فجر و یکی دو فستیوال درجه سه خارجی حضور پیدا می‌کند و چیزکی می‌برد و تمام می‌شود.. اما فیلمی که تقوایی می‌سازد می‌شود یک برگ از تاریخ سینمای ما.. می شود یکی از افتخارات این سینما.. می شود ناخدا خورشید.. می‌شود کاغذ بی خط.. کدام تهیه کننده ای حاضر است پول و هزینه چهار فیلم را بدهد تا فقط به عنوان خروجی یک فیلم تحویل بگیرد؟ هیچ کس .
چون برای آنها افتخار و تاریخ‌سینما امنیتی ندارد. برای اغلب آنها پول و ملک و برج است که آشناست نه افتخار سینما ..

دولتی‌ها هم دو دسته‌اند. گروهی که متاسفانه با سطحی‌نگری گمان می‌کنند نگاه و فکرشان هیچ سنخیتی با ناصر تقوایی ندارد و در نتیجه به سراغ او نمی روند و گروهی دیگر که اگرچه او را هم فکر می دانند و اگر چه او را استاد می نامند و انواع قول و وعده وعید هم به او می‌دهند اما هرچه چرتکه می اندازند می‌بینند نیازی به صرف این هزینه نیست و همین طوری به مفت هم دارند با استاد استاد گفتن و عکس یادگاری انداختن با او امتیازِ بودن با ناصر تقوایی را نصیب خود می کنند.. پس چرا باید هزینه کنند و لابد بعداً جواب هم پس بدهند ؟می بینید؟ به همین سادگی است . نه ربطی به بحث سیاسی و فکری دارد و نه هیچ.. به همین سادگی سال ها یکی یکی می آیند و می روند .هر دوره یک تفکر و نگاه روی کار می‌آید اما هیچ اتفاقی در هیچ دوره‌ای نمی‌افتد و تقوایی همچنان خانه‌نشین است و همچنان پیر می شود و زمان می‌گذرد و هیچ نشانی از آثاری که باید باشد نیست.. تو گویی هر سال که می‌گذرد یک نفر دارد یکی از آثار درخشانی که او ساخته و متعلق به تاریخ هنر این مملکت است را به یغما می برند و هر سال جای اثری که باید باشد خالی می‌ماند و صدا هم از کسی بلند نمیشود…

نویسنده : کیوان امجدیان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید